Årets upphämtning på ett vindfattigt Gotland runt

• 13 jul 2014

Carl Peter Carlsson seglade Gotland Runt med Karukera som slutade som tvåa efter en känsloladdad resa på 3,5 dygn där besättningen ena stunden kämpat för att få båten att röra sig i regnet och andra stunder i solsken surfat fram i 7-8 knop.

KSSS kappsegling runt Gotland, som numera heter ÅF Offshore Race, har de senaste åren utvecklats från en havskappsegling för de inbitna, till ett publikt evenemang där starten inne på Stockholms Ström lockar 100 000-tals åskådare. Startområdet bjuder på underhållning, olika matställen och en folkfest som lockar mängder av besökare. Tävlingen sträcker sig genom Stockholms skärgård ut till Sandhamn, vidare ner runt Gotland och mål i Sandhamn.

First 40 Karukera med tre i besättningen från GKSS började bra och låg tvåa vid första rundningsrapporten. Från Almagrundet utanför Sandhamn valde vi rakaste vägen till Visby pga osäkra vindprognoser men hamnade i stiltje och dimma, vilket gjorde att vi gled ner på en 15 plats och hela 4:a timmar efter ledande båt som hade valt en mer ostlig rutt och därmed fångat starkare vind.

Sent måndag kväll nådde vi Visby och började bli osäkra på om vattnet ombord skulle räcka då vindprognoserna fortsatte peka på lätta vindar. Men vi körde på och började långsamt knapra in placering efter placering. Gotlands södra udde rundades på tisdag morgon och vi fortsatte norrut in i ett nytt stiltjebälte. Samtidigt såg vi att våra konkurrenter inklusive First 40 Teknova också hade dåligt med vind.

På onsdag morgon hade vi nått Gotlands norra udde. En spännande resa upp längs med Salvorev där det vinnande spåret gick så nära revet som man vågade för att möta vinden som långsamt byggde från väster. Efteråt har vi fått höra att flera båtar vågade för mycket och gått på och fastnat på revet. Vi tog långsamt flera placeringar på hjälplösa båtar i öster. Efter Salvorev och upp mot Gotska sandön gällde det att åka kortaste vägen utan att hamna utanför vindkanten.

Nu hade vi bara ca 1 timme upp till från ledande båt som långsamt kryssade norrut. Vi seglade in i en åskskur och när vi kom ur regnet trodde vi inte våra ögon när vi såg alla ledande båtar i stiltje framför oss. Efter Gotska Sandön ändrades vädret och vinden började bygga över hela havet. Vinnande spår var därför att fortsätta i närheten av rumbline men att ändå hålla sig i puffarna så länge som möjligt. Vi lyckades väl med denna taktik och gick om fältet. Glädjen var stor ombord då vi insåg att vi var på väg mot en möjlig vinst.

Glädjen var mindre hos vår största konkurrent och vän Bengt Falkenberg i Team Teknova Albatross Sail Racing som var EM vinnare i fjol. Han hade gjort ett suveränt race och haft en ledning på 30 minuter till närmaste båt samt legat före oss med 4:a timmar som mest. Nu låg vi på en 2:a plats och Bengt hade glidit ner på en 3:e plats.

Vinden kom igen och nu var det fullt fokus på att ta hem segern, Ola Sandell har tidigare vunnit Gotland Runt 2 gånger så fokus var att bli första med att vinna 3 gånger. När vi rundade Almagrundet endast 11 distansminuter kvar till mål låg vi på en 2:a plats 4 minuter efter ledande båt. Vi kämpade in i de sista och lyckades ta ifatt ytterligare men det räckte inte och vi slutade 2:a efter en känsloladdad resa på 3,5 dygn där vi ena stunden kämpat för att få båten att röra sig i regnet och andra stunder i solsken surfat fram i 7-8 knop. Vinnare blev Foxy Lady med skeppare Rickard Bergkvist. Team Teknova från GKSS slutade på en tredje plats.

Carl Peter Carlsson, STSS.