Gunnar Sedén om H-båts trim

  • 31 jan 2008

Den första av aktiviteterna inför SM 2008 blev en fantastisk succé. Över 35 personer kom till STSS klubbhus för att lyssna på Gunnar Sedén, där denne berättade om hur man rätt skall utrusta sin H-båt.

Det visade sig bli god uppslutning kring den första aktiviteten inför SM 2008 och flertalet av de besökande var lokala seglare som vi hoppas få se under SM. De som kom till träffen, fick en fantastisk start på sina förberedelser och kunde ta del av Gunnar Sedéns långa erfarenhet och tips för att få sin båt i bästa utrustningsskick.

 
Foto: Dennis Olsson

Nedan följer ett sammandrag av allt det som Gunnar Sedén berättade under två intensiva timmar.

När ni jobbar med er H-båt, så tänk alltid över huruvida det är Fashion eller Function som är målet med ert arbete. För att kunna göra rätt övervägande är det viktigt att känna till att kappseglingsresultatet till 50% påverkas av båthantering och i detta ligger rätt utrustning som är rätt placerad. De återstående delarna som påverkar kappseglingsresultatet är trim som utgör 35% och strategi/taktik som utgör 15%. Med denna vetskap kan man se att lite arbete för att förbättra båthanteringen, kan ge stor påverkan på ens kappseglingsresultat.

H-båten är en strikt entypsbåt och det finns inga egentliga skillnader på de tillverkade båtarna, oavsett när de byggts, förutom utförande av detaljer på däcket och riggarna. Dock är de första 10 byggda båtarna tyngre än de senare, men samtliga båtar har samma skrov och botten. Med tiden kan det vara så att  de äldre båtarna har blivit något mjukare i skrovet, vilket under extrema förhållande möjligen kan påverka dess prestanda.

De viktigaste delarna på H-båten är botten, skrov, beslag och rigg.
Vad gäller botten, så skall denna hållas ren och jämn. Den befintliga formen på roder och köl är bra, dock kan det vara så att båtar som inte har inplastade kölar kan behöva spackla upp sin profil motsvarande de inplastade kölarna.

Beslag skall monteras så att de lätt kan nås från den position som besättningen har under segling och beslagen skall skötas genom regelbunden tvätt och smörjning.

Storskotet skall vara 4 eller 5 skuret och blocken skall vara av kullagertyp, allt för att det skall vara lätt att justera storskotet. Det finns ingen given regel huruvida skotbänken skall vara av den bredare modellen eller som en kort bock, utan välj det som du trivs bäst med. Vagnen på skotskenan får gärna vara av en typ som automatiskt lösgörs i lä vid slag, men det går även att använda andra lösningar, där kontrollinan är en slinga.

Häckstaget skall ha en utväxling på 18:1 eller 36:1, för att man lätt skall kunna justera detsamma. Men tänk på att högre utväxling innebär att det krävs mer lina att ”ta hem”. Kontollinorna för häckstaget skall dras fram i höjd med skotbänken och ledas ut i sittbrunnssargarna för att vara lätt åtkomliga vid segling. Justeringen av häckstag sköts normalt av mitt gasten eller rorsman.

Trimtampar för kick, cunningham, bomuthal samt fall, för dessa är placeringen mindre viktig. Normalt brukar dessa placeras på eller vid sidan av luckgaraget. Fockfallet justeras med hjälp av en kraftbox, men det går även att använda ”cunningham modellen” där sträckningen sker vid halshornet på focken.

En digital kompass är bra att ha, eftersom den är liten och lättplacerad, samt har mycket bra funktioner för tidtagning.

Spinnaker hissas från en påse som sätts fast i ruffluckan och brytblock för gajar skall sättas vid relingslisten, långt fram i sittbrunnen och skotråttorna placeras på sittbrunnssargen. Nedhal för spinnakern har återigen börjat att användas och medför att man slipper använda suggor, vilket är alternativet. Med nedhal blir spinnakern stabilare och genom att sätta blocket till nedhalet en bit framför främre ruffluckan, kommer spinnakerbomen med automatik att pressas framåt mot förstaget när spinnakern hissas. Vid användandet av nedhal är det dock viktigt att man har en bit gummicord på upphalet, så att skotningen av spinnakern kan ske utan att upphal dessförinnan måste lösgöras.

För att få ut max av sina segel i alla vindar, bör masten vara konad. Men även okonade master fungerar på ett bra sätt och skillnaden har minskat allt eftersom segelduken har förbättrats. Viktigt är, oberoende vilken mast man har, att dessa är raka i längsled när man har släppt häckstaget, eftersom alla segel sys efter denna förutsättning. Under mastfoten kan med fördel en kil sätta på plats för att kompensera mastlutet. På detta sätt undviks punktbelastning på mastbottens bakre kant och masten blir mer stabil. Vanten fäst samlat i relingskanten, med toppvantet främst. Vid olika vindförhållanden justeras riggspänningen och därför är det viktigt att vantskruvarna är ordentligt smorda. Normalt är justeringen av riggspänningen 5 varv på vantskruvarna, mellan lätt och hård vind. För att erhålla rätt spänning vid rådande förhållande, läs de råd som finns av segelmakare på H-båtsförbundets hemsida.

Skenor för skottning av focken skall monteras så nära ruffväggarna det går och placeras i längsled enligt de guider som finns på hemsidan. Normalt justeras skotpunkten upp till  3-4 centimeter mellan lätt och hård vind. Lösningen av skotpunkterna skall vara enkel, därför är det klokt att undvika flytande skotpunkter.

När det gäller skot och trimlinor, så är det viktigt att köpa tågvirke som är starkt och stumt. Köp tågvirke av god kvalitet och ta istället en något klenare dimension. Den mindre dimensionen gör att tågvirket löper lättare i blocken och underlättar båthanteringen.

Prioritera funktion och enkelhet när du rustar din H-båt, så kommer du att ha lagt grunden för goda kappseglingsresultat.

Du som vill har fler tips, besök H-båtförbundets hemsida.

DO/080130